Tájékoztató a Tordast érintő beruházásokról

Az elmúlt napokban 3 téma borzolta fel zömében az internetezők kedélyeit, így ezekkel kapcsolatban, – a csütörtök esti képviselői megbeszélésünknek megfelelően – az alábbi tájékoztatást adom:

BUDAPEST-BALATON KERÉKPÁRÚT

A település honlapján először 2014-ben tájékoztattuk a lakosságot, hogy a Tordason épülő Tordas-Gyúrói kerékpárút része lesz a Budapest-Balatoninak. Erről a Kisbíró 2014. júliusi, októberi, 2015. októberi számában is írtunk. Országos híradások alapján az is köztudott volt, hogy ez az útvonal alkalmas kell, hogy legyen a földeket művelő gépek számára is, hiszen ők jelenleg ezeken az utakon közlekednek. Erről és az engedélyezés elkezdődéséről a Kisbíró 2017. októberi számában is írtam. 2017-től – az építési engedély kapcsán – szakemberekkel, útügyi hatóságokkal és kezelőkkel több egyeztetés is volt a beruházó NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.) kezdeményezésére, az útvonal legoptimálisabb megtalálása érdekében. A tulajdonosi hozzájárulásomban 2018-ban kifejezetten kértem megoldást az esetlegesen megjelenő autópálya forgalom kizárására. Sajnos a jóval korábbra tervezett kezdés nem valósult meg, egészen mostanáig nem történt semmi.

A kerékpárút kivitelezésének elindulásáról én is csak a hírekből értesültem. A kivitelező és az aktuális beruházó megtalálása után egyből jeleztem feléjük, az időközben kialakított csapadékvíz-elvezető árkok problémáját, és kértem, hogy a hirtelen, nagy mennyiségű csapadék megfelelő elvezetését is vegyék figyelembe a kiviteli tervek készítésekor. Ezt azóta egy tervezővel a helyszínen is egyeztettük. Kértem továbbá őket, hogy az Etyek-Tordas szakasz tájékoztatójánál egy részletesebb készüljön, mert sokkal több minden érdekli az itt élőket, mert sok kérdést vetettek fel.

A mezőgazdasági gépek kitiltását nem várhatjuk el, hiszen Tordason több száz éve folyik mezőgazdasági termelés és ennek a forgalma nem fog növekedni az új út által, csak a gazdák fogják tudni a XXI. századhoz méltó módon elérni a területeiket. A tervezett kerékpárút nyilván valamennyire megváltoztatja a környezetet, hiszen biztosítani kell, hogy a csapadékvíz ne mossa el az épített utat.

Az önkormányzat vezetésének továbbra is célja, hogy megakadályozza az autós forgalom megjelenését ezen az úton. Ezt már kértem mind a beruházótól és mind a kivitelezőtől. Azt az ígéretet kaptam, hogy a kiviteli tervek első változatánál egyeztetni fogjuk ennek a módját. Erről beszéltünk a képviselőkkel is, hogy együtt leülünk egyeztetni, de Márkus Pál és Völgyi Zoltán képviselőtársam jelezte, hogy ők kizárólag akkor támogatják, ha korlátozó és tiltó táblákkal, valamint minimum 500 m-en az út 1,5 m-es szűkítéssel épül meg, ami a Tordas-Kajászó szakasz kb negyede. Meg kell találni, hogy jogilag és műszakilag milyen megoldások vannak az autóforgalom teljes kizárására úgy, hogy a gazdák is meg tudják művelni a területeiket, és a kerékpárút is megfeleljen a vonatkozó előírásoknak, szabványoknak. Ezt csak a kiviteli tervek első vizsgálatánál lehet kitalálni és véglegesíteni, egyeztetve a beruházóval és a kivitelezővel.

A kerékpárúttal kapcsolatos tájékoztatás a beruházó és a kivitelező feladata, de természetesen segítünk abban, hogy ez megfelelő és megnyugtató legyen. A közbeszerzésben vállaltaknak megfelelően, rövidesen ismertetni fogják részletesebben is az elképzeléseket és várják a projekttel kapcsolatos észszerű javaslatokat, kérdéseket, melyekre összesítve adják meg a választ. A település vezetése továbbra is mindent el fog követni annak érdekében, hogy ez az út ne legyen alternatívája az M7-es autópályának a csúcsforgalmak, vagy baleset esetén és a Pest megyei autópálya matricahatár se okozzon többlet forgalmat.

A lakosságot és a települést felelősséggel tudjuk képviselni, de megköszönünk minden észszerű és reális javaslatot, ami összhangban van Tordas fejlődésének irányával, a lakosság érdekével és szolgálatával!

Azt gondolom, hogy büszkék lehetünk arra, hogy Tordason mennyi mozgást, sportot és egészséges életmódot segítő fejlesztés épült az elmúlt 10 évben, melyeket a gyerekek, a felnőttek és az idősek is egyaránt használnak. A tervezett kerékpárút is ennek folytatása lenne.

MARTONVÁSÁR IPARI PARK

Az autópálya után, még több száz méterig tart Martonvásár közigazgatási területe. A települések önállóságához hozzátartozik, hogy – természetesen nem veszélyeztetve egymást – a saját közigazgatási területén minden település azt csinálja, ami a helyben élő lakossága érdekét szolgálja, egymás beruházásaiba, elképzeléseibe, fejlesztéseibe beleszólásunk nincs. Mivel a martonvásári Hely Építési Szabályzat kizárja a lakosság számára veszélyes és zavaró üzemek telepítését, – és egyébként az uralkodó szélirány is Martonvásár felé fúj – ebbe beleszólásunk nincs. Amennyiben ezek ellenére mégis ilyen megépítéséről szereznénk tudomást, mindent el fogunk követni a tordasi lakosság védelmében.

ETYEK-GYÚRÓ-VÁL-VEREB ÚT

Ezzel kapcsolatban, a közvetlenül érintett településekkel folyik a végleges nyomvonal megtalálásában az egyeztetés. Mivel az érintett településeknek is ugyanúgy önállósága van, ennek részleteit ők döntik el, és nem a szomszédos települések lakói. Nem közvetlenül érintett településként nekünk az út tényének a hatásaival kell számolnunk, ezért jeleztük, hogy egy esetleges többletforgalom hatására, a falu két végén egy-egy forgalomlassító szigetet, illetve a Petőfi utca Gyúró felőli végén a gyalogos átkelés segítését a testület többsége (5 fő) elfogadhatónak tartana.

HELYESBÍTÉS: A Vál-Gyúró-Etyek út megépítését 2 képviselő teljes mértékben ellenzi, a forgalomlassító szigetek és a gyalogos átkelés segítésének kialakítását a képviselők egyhangúlag támogatják.

Amennyiben a fenti témákban településünket érintően további előrelépés van, tájékoztatni fogjuk a lakosságot.

Juhász Csaba polgármester